Murjek 25 mars

Ja nu är den här resan över. Gjorde klart ganska mycket i polishuset igår så det var inte så mycket kvar till i dag. Men det kan jag säga at  polishuset har aldrig varit så rent!!
Vi hade jättetrevligt i Lodgen igårkväll. Först var det bara 4 som skulle vara med och äta "tallriksmat", alltså ingen buffé, men vi blev 13 pers. Jättegod mat, tre nej 4-rätters blev det, inklusive en citronslash som skulle neutralisera smaklökarna  innan Baileypannacottan serverades, supergott. Väl så kallt när vi åkte tillbaka till Björkliden. Men som tur var så hade man ju torkskåpet att krypa in i. Ingen bastu i stuga 64, tyvärr.
Men nu sitter jag på tåget, är hemma om en timme, Ska bli väldigt skönt att komma hem till maken.....
Nu börjar det vardagliga..
Kram & hej

Onsdag 24 mars

Vilken härlig dag! Blev skjutsad till Låktatjåkkostugan med Puman. Åt Låktas berömda soppa och deras ännu mer kända våffla. Mina medpassagerare åkte skidor till Björkliden medan jag blev upplockad av nästa besättning innan dom åkte hem. Nu är övningen snart över, vi ska avveckla färdigt i morgon bitti innan jag sätter mej på tåget hem.
Ikväll ska vi samlas i Mountain Lodge för en sista gemensam middag. Ingen  buffé denna gång. har precis packat ner min uniform, sköööönt!
Nog är det vackert med snö men nu är jag så less!
Kommandoran, än så länge!

Det är inte Kristusstatyn!  Våffla också kändLåktasoppanLåktatjåkkostugan

Björkliden 23 mars

Goderafton!
Har haft en sömnlös natt. Inte pga värk eller nåt annat. jag bara låg och var vaken. Inte ens min talbok sövde mej, det som brukar vara min medicin vid såna här tillfällen. Kl 0410 tittade jag på klockan sista gången innan jag " la av"
Steg upp i vanlig tid och vi åkte till Abisko halv åtta. När lunchen och alla briefingar var avklarade så följde jag med gänget från Ronneby till Treriksröset via Narvik och Bardufoss. Landade och drack termoskaffe och tog lite kort. Sen for vi tillbaka via Finland. Hela resan tog 3 ½ timme. Det var helt otroligt vackert med alla dessa vita vidder och höga fjälltoppar. Vi landade på två av dom....smala och  höga.
Stannade på Lodgen och åt middag innan vi åkte "hem" till stugan. Har duschat och nästan stått i torkskåpet för att få upp kroppstemperaturen.
Nu är det tv en stund innan sängen ropar. Hoppas på ennatt full av härlig  och välbehövlig sömn.

Bifogar en bild som "bevis" på min härliga rundtur.

Måndag 22 mars

Rapport från polishuset!
Var till Gammelgården på gemensam middag. Dessa bufféer, denna gång pasta och pizza. Det är inte klokt vad dom roffar åt sej, 175 kr för  sån plockmat!! Man skulle bli ruinerad om man bara åt ute, 60 kr för ett litet glas vin. Nä, nudlar från Tokyo och lådvin det är modellen.
När denna delikata matservering som dessutom skulle ha 20 spänn för en kopp kaffe då packade vi ihop och for "hem".
Som vanligt orkade jag inte se på tv, somnade kl 9, och i morse flyttade vi till stuga 64. Buhu ingen bastu, jag som badat nästan varje kväll. Jag får väl öppna dörren till värmeskåpet i badrummet om det blir för kallt.
Planerar att åka tåg hem på torsdag lunch. för nu längtar jag hem......
Det snöade och blåste i morse så jag tackade nej till flygresan till Norge, blir nog att åka med i morgon för då ska det bli jättefint väder.
Nu har en  nytankad och fräsch Puma anlänt med ny besättning, hoppas på en våffeltur till Låktatjåkkastugan

Kram & Hej från Kommandoran

Björkliden 20 mars

Nu är det nästan mitt i natten och jag är fortfarande vaken. Lite ovanligt, jag som varit trött som en gris på kvällarna.
Har varit i Abisko Polishuset hela dagen, kom tillbaka hit strax efter 5, packade lite inför flytten imorgon. Måste byta stuga, tyvärr.
Men det går. Vi har ätit middag tillsammans ikväll i stuga 71, frädbesättningen, den andra kommendanten och så kommandoran. "Carolas renskavsgryta" mycket gott. Tack tack!
Men nu börjar ögonlocken falla rakt ner så det blir ett snabbt avslut. Jag har sovmorgon i morgon, får väl se om jag kan sova åtminstone till 8.
Godnatt på er alla nära och kära!

Abisko Östra 20 mars

Godmorgon alla glada! Här sitter man i polishuset, inte en polis så långt ögat ser. Gårdagen gick i lugnets tecken, tog en promenad mot Abisko, vackert väder men ack så kallt. Blev uppraggad av kronbilen så småningom. Åt lunch i Lodgen och sen tillbaka till Björkliden. Sov ett par timmar, gick sen upp på After-Ski och drack lite vintoddy. Man får göra det fast man inte åkt skidor. Träffade grannen Mona med familj. Hem till stugan där min tillfälliga sambo lagade mat och vi bjöd in flygledaren och vi tittade på Så ska det låta, sen väntade sängen. Jag har inte sovit så bra, kliar så mycket när jag nyss har bytt plåster.
Nu är jag kommendant igen, Göran och Ade skall åka skidor, det är fint väder, mot alla prognoser, så imorgon blir jag ledig.
Men man har inte så mycket att göra i stugan och jag känner att jag har inte så mycket ork för utförsåkning.
Men jag ska parkera mej i lä i solen och lyssna på min bok.
Ha en bra dag!

Kommamdoran

Fredag morgon 19 mars, Grattis i efterskott Anita Sjöberg !!

Igår var ingen 100% dag, lite ont, lite frusen och jättetrött. Låg under en "hästfilt" på eftermiddan. Min avlösare, Göran, kom vid 3-tiden. Efter briefingen åkte vi till stugan och jag somnade halv 9. Nu är jag åtminstone utsövd. Ska ta mej en promenad mot Abisko på fm. Det var bra att jag fick avlösning, man var nog lite sliten.
Det är kanonväder just nu, men stora moln tornar upp sej bortanför och i Lapporten. Meteorologen har hotat med världens oväder i helgen. Men man vet aldrig när det gäller fjällen, det kan vända fort.
Nu ska jag vända mej i sängen och fortsätta lyssna på min bok.
Ha en bra dag.

Den vilande kommandoran

Björkliden 17 mars.

Endast 11 grader idag, riktigt skönt, ganska soligt mot alla odds. Det blev en tidigare briefing idag, kl 8  istf 0820. Men det spelar ingen roll, man vaknar ju så tidigt ändå.
Som vanligt full rulle hela dagarna, men nu har jag tagit hand om den lätta städningen i polishuset i gengäld  har jag gratis lunch och middag tiden ut, bra va?
I morgom kommer han som ska avlösa mej ett par dagar, hade tänkt åka skidor om det är  f i n t väder.
Hade även planer på att  följa med en Hkp 15 någon dag men då vill jag ha helklart väder så man ser nåt.
Ingen bastustund ikväll, är inte lika frusen men tröttare än skalman...
Bifogar en bild som visar utsikten från min stuga. Maken har fotat.

Björkliden 16 mars

Minus 23 grader i morse och jag har ingen motorvärmarstolpe här. Bilen var något trögstartad, men skam den som ger sej. Dagen har varit innehållsrik som vanligt, köra hit och dit, placera folk här och där plus en hel del andra saker. telefonen ringer hela tiden, nu är man ganska less på den.
Vattnet har frusit i två av våra bokade stugor så nu måste vi flytta på 4 av våra boende, inte så kul när dom  har hunnit sprida ut sej. Men allt går om man bara har humor och tålamod.
Kom hem kl 6, hittade inte min nyckel(kort) i hastifheten och kylan så vaktmästaren fick komma och låsa upp efter 20 min i kylan och för lite klädd. Väl inomhus hittade jag nyckeln i en dold innerficka......så kan det också gå!
Nu har jag ätit nyponsoppa och fruktsallad, badat bastu, bytt plåster så nu ska jag i säng...fort innan nåt annat hinner hända. Vi ska börja 20 min tidigare så jag måste alltså upp tidigare. Men allt går.
Sov gott alla nära och kära!
Önskar Kommandoran

Björkliden 15 mars. Grattis Ante, 44 år idag!

Ja än en gång jag inte är hemma på sonens födelsedag. Förra året låg jag tyvärr på sjukhuset. Men  nu är det annorlunda, nu är man här, känner mej så frisk men är ju alldeles ensam här i stugan!
När jag kom "hem" så badade jag bastu, läste A-bladet och bara njöt!
Dagen började som vanligt, upp 0645, vanliga morgon bestyr, fika och sen iväg till Abisko  polishus, hjärtat av hela övningen. När jag lämnade huset tidigare i kväll hade vi en hkp10 och2 hkp15, men det landar lite fler senare. Får väl se i morgon hur parken  ser ut.
Polisens utbildning av lavinhundar har börjat idag och jag ser fram emot att åtminstone får titta på. Det är ca 7 pers med lika många schäfrar som har installerat sej i "huset". Väcker stor saknad efter Roy......Skärpning!!
Lyckligtvis har alla, sånär på 4 personer fått sitt boende nu, så imorgon hoppas jag på folkets jubel när dom sovit gott.
Jag förväntar mej ett par verkligt fina yllesockar som kompensation för allt strul 3:e ställt till med, ska bli spännande att följa fortsättningen.
Ser fram emot att få titta på när polisen  ska utbilda sina lavinhundar i anslutning till polishuset, ska också bli spännande.
Annars är vi friska och krya alla trots att det går magsjuka i bygden. Oron spred sej givetvis, men det man inte vet, mår man inte dåligt av.
Nu ska jag titta på tv en stund, sen ska jag hacka näbben i väggen.
Nu dag med hopp om en stoooooor sol genom Lapporten.
Lev väl!
kommandoran

Abisko 14 mars Grattis Kina, som fylller år idag!!!!!

Jag var nog alldeles dagvill när jag trodde att det var den 12 igår. Det var alltså i fredags som det var 1 år sen jag hamnade på sjukhuset. Absolut ingenting att fira precis.
Det  blev slutligen vackert väder igår, så vi tog en tur i backen. Har inte stått på slalomskidorna på 2 år, det var jättekul fastän lite darrigt i benen. Det blev iallafall 4 åk. Efter en härlig bastu gick vi på After Ski och blev sen bjudna på middag på Hotellet. Inte illa va?
Sitter i polishuset och idkar lite logistikarbete, har kommit in i rutinerna rejält nu så det känns bra. Mår fortfarande bara fint, lite trött i kroppen men efter lite vila så går det nog. Har planer på att få hit dotter Åsa till helgen om vädergudarna står oss bi. Håller tummarna för www.yr.no.

Nu ska jag åka till Björkliden och äta lunch med maken. Han är ju alldeles ensam i stugan stackarn. Han har ju möjlighet att flyga hkp hem på eftermiddan, vi får se vad det blir.
Lev väl!

I full mundering......

Abisko Östra lördag 12 mars

Nu är det ordning på torpet, maken anlände igår med tåget kl 11. Synd bara att det är  så dåligt väder. Det är märkligt, det var fint här innan och dåligt hemma och så kommer man hit och då vänder allt. Men man får vara glad  att man över huvud taget kunde åka med hit.
Vi åt middag i stugan med  Carina och Pucken och han tog henne med sej när han gick hem till sin stuga
Idag är det prick 1 år sen jag blev sjuk, tiden har gått så fort. Men nu mår jag så bra, så jag överväger att stanna tills vi bryter basen den 25 mars.
Allt har gått över förväntan, och man får ta fram kommandorans befogenheter när det kärvar.  På eftermiddan ska vi försöka åka lite skidor
Nu ska vi jobba vidare , äta lunch och hoppas på bättre väder.

Kommandoran

PS. Fruktbeståndet är decimerat.

Björkliden 11 mars

Ytterligare en dag i  rikets tjänst. Dagarna går, full huggning och det torde väl vara för att 3:e divisionen tjorvar så mycket med sitt boende.
Annars är allt bara bra, jag mår fortfarande bara fint. Carina och jag föredriver dagarna med att uträtta en massa servicejobb, skjutsa folk hit och dit, handla och framfor allt, boka om och åter boka om. Men nu börjar det väl bli någorlunda. Men vi reder oss, sköter vår hygien med bastbad nästan varje kväll. Men det blir lite tajt, för antingen har vi karlar på rummet eller så är vi bortbjudna på middag. Allt är trevligt, många upplyftande skratt.
Fruktbeståndet.....håller ståndet! Se bild!

Dagens devis:
"varen rädd om Edra kön så dom kommer att bereda Eder glädje i Edert kommande liv!"

Eder förtrogna kommandora

Björkliden 10 mars

Hej igen alla mina vänner  och relatives!
Nu är onsdagen till ända och som tidigare har dagen varit fullspäckad. Inte en lugn stund, men oerhört stimulerande. Upp i svinottan och sen går dagen i flygande fläng. Jag mår fortfarande utmärkt, senaste provsvaren var toppen, jag ska nog börja jobba 100% snart!! Dessa morfinplåster är ju super.
I kväll har vi varit bjudna till flygchefen och hans sambo divisionschefen på middag. Utsökt  kycklinggryta med ris.
Allt är toppen och jag väntar tålmodigt på maken som skulle ha kommit hit torsdagkväll men anländer fredagmorgon istället, det går nämligen inget tåg på torsdagkväll......synd nog. Så jag får "schå" mej tills dess.
Nu är det nattinatti som gäller....
Vad gäller stressiga situationer skalderar min vän:
Hantera alla stressiga situationer som en hund,
"Om du du inte kan äta det, dricka det eller leka med det, pissa på det och gå iväg!"
Det kan nog hjälpa!
Godnatt från kommandoran och Syster Carina

Tisdag den 9 mars i Björkliden

Ännu en dag i ett stormigt Abisko och Björkliden. Det har nu snöat och blåst i två dagar och så kommer det att  göra ytterligare nån dag. Men i övrigt har vi det jättebra, Carina flyttade in till mej igår och vi har kakor och saft i stugan. Ikväll har vi haft karlar på rummet, flyg- och divisionscheferna har gjort oss den äran. Dom bor i stugan näst intill.
Igårkväll ringde Eva ATS och vi bjöd in henne på älgköttsoppa och vin, en riktigt trevlig tjejafton bara vi tre, sen badade vi bastu, underbart. Efter lite nattaprat somnade vi.
Dagen har inrymt ett gäng spektakulära händelser, hopfrusen vindrutetorkare, en del knepiga gnällspikar som är här för att spara pengar mm mm. Men i övrigt funkar det mesta enligt plan och farmför allt....JAG MÅR SÅ FANTASTISKT BRA, har inte ont nånstans, tar bara Sutent och mitt plåster och ett glas antioxidanter emmellanåt.
nu ska vi gå på bäddan, lyssna på en bok och bara va.........
God natt!

Skåååååål!
Carina & jag

Björkliden söndag 7 mars

Nu har jag installerat mej i stuga nr 50 i Björkliden.  Här finns både bastu och diskmaskin, det är annat än när  barnen och jag for hit på 70-80-talet. Här ska jag nu bo i nästan 2 veckor. Jag har ju bott på hotellet 2 nätter, men usch vad smutsigt och o-städat rummet var.  En Lokaflaska låg under sängen när jag checkade in och den låg fortfarande kvar trots att dom "städade" i lördags. Mycket slarvigt!.
Ett plus var restaurangens supersnygga tallrikar, men maten svindyr. Tänk vilka arbetskompisar man har, en av dom, kallad Nyken, köpte 4 tallrikar åt mej i prsent!, Jag blev fullkomligt paff. Så nu har jag 4 snygga tallrikar här och ingen god mat att lägga på dom!!!
Men vi åt buffé igår på samma ställe, 325:- pp för buffé, det är hutlöst!! Plockmat för det priset, nu blir  det soppa till middag, varje dag.
Nu är jag trött, fjälluften suger...
I morgon väntar ett mastodonjobb.

Fjälliga hälsningar.

Mina nya tallrikar

Fredag kväll 5 mars

Äntligen framme i Björkliden. Härligt soligt väder ända fram till Abisko sen kom STORMEN. Men nu sitter jag på  världens minsta hotellrum och har precis tankat upp ett glas vin. Vi ska äta middag kl 8 och "gubbarna" badar bastu nu.
I morgon ska vi upprätta basen så vi har nog det vi gör. Har slutligen fått ihop allt boende, hoppas bara att det inte tillkommer någon extra.
Efter middagen ikväll blir det natti natti i denna smala säng och det ska bli underbart.
Jag mår alldeles utmärkt, bytte plåster igår och det "verkar" fortfarande.

Önskar er alla en trevlig helg.

Soliga fredag 5 mars

Ja nu är det bara ett par timmar tills jag påbörjar min resa till Abisko.  Jag har varit till Björknäs VC och tagit  måndagens prover redan nu för det finns ingen vårdcentral där uppe. Om det blir mer provtagningar så måste jag åka till Kiruna, hm...då blir det möjligen en hkptur dit....
Det ska bli så himla skönt att få andas lite fjälluft. Jag missade ju hela övningen förra året så det känns extra kul nu.
Mina skidor är redan på väg med lastbilen. Jag har min lilla dator med mej så jag kommer att skriva flitigt.
Må så gott !

"Så plötsligt kommer det rätta ögonblicket...."

Tisdag 2 mars

Goderafton!
Sist jag skrev då var det minsann februari...tiden går och snart lackar det mot Abisko.....
Det är massor med förberedelser innan. Folk som glömt att skicka deltagarlista och så komme dom på (idag) att oj, jag måste ju ha nånstans att bo...ja ni kan ju föreställa er resten. Man nu är kommandoran inte nådig..finns det inget boende så finns det inget! Punto final!!
Åker upp till Björkliden på fredag  om allt gå vägen. Jag mår ju så bra nu, orkar förstås inte med några snabba  löprundor och inga tunga lyft men jag har snälla kamrater som stöttar mej.
Har i allafall skickat iväg skidorna, får väl se om dom kommer till användning.
Men nu hoppas jag på fortsatt välmående och ett bättre väder så ska jag nog ro detta iland.
Maken jobbar på med plogning och övrig snöröjning på nätterna, men det tar väl snart slut det också.
Önskar er alla en ljuvlig nattsömn och ett lika ljuvligt uppvaknande imorgon.
Jag har sovmorgon. Ska åka med Maria och Ante, dom ska till Sunderbyn imorgon. Min kära sonhustru kämpar på med sina undersökningar och behandlingar. Dom ska sen köra mej till jobbet för jag ska ta hem stabsbilen, den som jag ska ha till Abisko.