Söndagkväll 21 aug. Grattis Gerd!

Grattis Gerd, nu är det nära........
Vilken helg! Först i fredags var jag på fotvård och det var underbart, tack Ingela för den presenten. Efter en del ärenden  kom jag hem vid  16-tiden och det var då jag blev påmind om att jag hade en hel del att göra innan gästerna anlände. Men allt gick bara bra. Maten, ja det blev lite småkrustader med brieost och bubbelvin först.
Sen en toast med skaldjur och löjrom, renkalvsadel, potatis och murkelsås, slutligen en ananaspaj (dom observanta ser  nog att det bjöds på nästan lika meny förra släktmiddagen!) Men trevligt hade vi, maken diskade till kl 5 och jag kom isäng ½6 sen allt var klart. Men roligt hade vi, det märks väl?
Sov inte så länge, efter sen frukost ut och tvätta bilen, så nu är den verkligen som nygräddad maräng.
Lördagkväll var jag bjuden till Marg på kräftor,  obs, bara damer! Men vid 21-tiden  var jag tröttare än tröttast. Somnade i soffan till James Bond, men lyckades vakna uppp och kom isäng halv två.
Söndag (fm) pigg som en lärka packade vi bärplockarna och lite bullar i Dagny och for ut men se, då började det att regna och jag vägrar gå ut i skogen då. Så det blev en liten tripp runt, maken ville se gamla Degerbäckens golfbana.
Jag höll nästan inte på att hitta dit. Nästan allt var ju igenvuxet. Han körde och körde och tittade och tittade! Men när vi skulle därifrån, vi stod vid ettans tee, så funkade det inte det bara slirade i blötleran. Vi provade med ris och takplattor som vi hittade med si det var bara att ringa svärsonen Lars! Tusen tack Lars för din utryckning med traktorn. Tur i oturen (jag kallar det inte för otur, han borde ha lyssnat....)att det var så nära Bredåker. Men vadå, vi satt inte i sjön, utan i husbilen, torrt och varmt, jag kokade kaffe och vi åt bullar och regnet hade upphört.
När vi väl var uppe ur leran så stannade vi på ett ställe där det var alldeles rött av bär, så det blev exakt 35 liter som nu ligger på tork i förrådet. Men kroppen protesterade lite annars hade vi väl plockat ännu....
Behöver nu plats i frysen så SaftMajan har åkt fram, det ska bli saft av alla gamla rabarber, röda, vita vinbär och krusbär. En salig blandning men det blir vad det blir. Alltid är det väl nån som vill ha.
Nu har vi ätit surströmming, Mannerströms, två eller tre år gammal och den var riktig god, tack Bitte!
Nu blir det en tidig kväll, åtminstone för mej. Den andra halvan är och gör nånting på lastbilen (förvånad??) och så skulle han spola av Dagny, hon blev ganska lerig.
Men nu blev det mycket att läsa för den som orkade igenom..
Puss o kram på er alla!
Viveka

Kommentarer
Postat av: marg

Vad energisk du var idag! Jag gjorde inte många knop idag. Faktiskt inte mer än dillkött, lite efterrätt och sallad. Hade en fnisstund med Klara efter maten, kul. Undrar om jag ska läsa lite eller gå isäng direkt. Nä, det blir sängen.

God natt min kära vän sov gott, kram

marg

2011-08-21 @ 23:14:00
Postat av: Britt-Marie

Vilken härlig berättelse! Men att du orkar, du är outstanding Viveka! Tack för att du berättade allt detta roliga och dråpliga. Kram på dej

PS Hanna ringde för nån timme sen och berättade att dom var i Sundsvall (hon+sambo + Elin o fästman har varit uppe i Norsträsket på fisketräff och nu på väg hem) Hanna o Kitte lämpar av Elin o Mark i Sthlm och fortsätter inatt ner till Ängelholm. Jag tyckte dom kunde slafa i Sthlm, men tydligen inte. De räknar med att vara hemma vid 8-tiden imorgon - måtte resan gå bra KRAM igen /B-M

2011-08-21 @ 23:28:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0