Tillbaka i Sunderbyn 24 april

Hej och hå!
Den här natten var inte mycket att skriva hem om, jag menar ,bättre har man väl mått. Det är tydligen väldigt svårt att få den här ED-doseringen att pricka rätt. Tur att det finns Ketogan och tålmodiga nattsköterskor. Efter lite frukost och blåsa/huffa/blåsa så blev det då dags att ta adjö av denna trevliga och glada personal på Thorax, avd E33. Det ska jag säga att det var med sorg i hjärtat. Men om alla vore lika godhjärtade då skulle väl sjukhusen vara fyllda till bredden, ingen ville åka hem..
Ambulans till Umeå flygstation, flyg till Kallax och ambulans till Sunderbyn.......behöver jag fortsätta skriva?
Hamnade på avd 62 fast jag skulle till Avd 51 urologen, jag kan väl tycka att lungan sitter lite högre upp än urinblåsan, eller?
Nåväl det finns ju TV på rummet, men var är alla människorna?? Jag sitter ju fast i en maskin i väggen!
Jag vill inte ringa så fort jag vill vända mej, det känns så skämmigt. Jag trodde att nån skulle råka  swischa förbi och då kanske man kunde  få sej en kopp kaffe..eller en kram....
Fattar inte hur dom har tid i Umeå. Nä fy skäms Viveka, inte klaga! Ikväll ska jag se Så ska det låta, min älskade Rolf sitter/ligger nog med mej här i sängen Hmm, mysigt:
Sen tror jag nog att mina fina vänner kommer under helgen och besöker mej, underbart!
Nu ska jag vila lit för  ....."kalman han äl tlött.....tlött.."
Puss & Hej
Viv
PS.  En kladdkaka med grädde står här på bordet och jag förmår mej inte att äta den......DS 

Kommentarer
Postat av: Carin Hessmo

Stackars lilla dej! Jag förstår vilken skillnad det är mellan Umeå och Sunderbyn. Det är väl så att man har mindre personal i Sunderbyn samt att Umeå är ett universitetssjukhus med en massa läkarstudenter till sin hjälp. Det lastar nog av läkare och sköterskor ganska så mycket. Men det är väl den skillnaden också att Umeå är femstjärnigt och Sunderbyn kanske en tvåa. Hoppas du inte behöver stanna i Sunderbyn så många dagar utan att du snart får fara hem till ditt eget och vila där. All lycka önskar jag dig.

Kramar i mängder.

Carin

2009-04-24 @ 17:44:27
Postat av: Siv

Hej!! kul att höra av dig idag... Ha det så bra i helgen vi kan väl höras av måndag innan jag ev kommer o hälsar på dig..



Kram Siv







2009-04-24 @ 18:54:57
Postat av: Vinsalisa

Nu kan jag nästan vinka till dig över älven....Vill du ha besök i helgen? Slå mig en pling när du vill! Jag har i jobbat i natt och känner mig redan lite sömning...hoppas att jag håller mig vaken över "Talang 2009". Imorgon skall vi fylla släpet med skräp till majbrasan.

Hälsa maken!

Kramisar/

M

2009-04-24 @ 19:39:17
Postat av: Anders

Utanför dina fönster traskar en stilla vardag förbi. Min och Aews förkylning. I morgon: En slags judisk konfirmation i Synagogan och efterföljande fest. Jag måste hålla tand för tunga,då jag känner historien för väl och ser hur det Palestinska folket drabbats av etnisk rensning och mycket, mycket annat. Men någonstan får väl freden börja, så jag skall bara trevlig ockå efter glas 3. Från den lilla världen till den stora, som är din: Jag gillade att du blir arg. Ofta frågar barnfamiljer mig, om de inte kommer för ofta eller söker för små saker. Då brukar jag dra paralellen med bilen: När du har en bil du undrar över får du självklart lämna in den vad det än gäller. Varför skulle du då inte få komma med din minsta fråga om ditt barn och

bemötas med respekt. Nu bär du ett mörker med många,

som vill slåss mot det för dig och med dig. Låt inte den naturliga, ja självklara ton av resignation, som finns där ett tag, att bromsa för mycket: Tillåt dig, att bli arg. Ring på klockan, då det du begär är självklart. Och mobilisera släkt och vänner att klaga-med (viss) förståelse för personalens situation. Men inte för mycket förståelse. Oavsett resurser finns alltid mer mänskligt, att göra i mötet. Och underskatta inte:

Om det nu är ett svårt eller för framtiden omöjligt läge, så finns också en ångest hos personalen om inte utbildning/utveckling av personalgruppen är grundlig. Då finns en inre oro hos personalen, som kan uttrycka sig i ett undvikande. Då måste den isen brytas av dig tillsammans med vänner genom en signal av frimodighet. Ty, löpande utbildning och utveckling av sjukvårdspersonal i Sverige är ett oerhört eftersatt område. Generellt sett. Just Sunderbyn kan jag inte förutom, att jag har ett par gamla vänner i ledningen för Barnkliniken. Och att Bror fick en fantastiskt god vård (mycket bättre än vad Stockholm då hade kunnat erbjuda) i slutet.



Kräv, bråka och var tydlig i dina krav + be vännerna att vänligen och tydligt följa upp kraven.

Bry dig inte så mycket om personalens situation,

personaltäthet och så - det räcker med att du kräver, att de blott och bart är proffessionella.

Samtidigt: Sköt inte om släkt och vänner - låt dem sköta om dig eller med andra ord: Ge fan i att vara duktig om det inte roar dig.



Många kramar!



Anders - Aew och Little Sister (Nataya) hälsar kärleksfullt.

2009-04-24 @ 21:29:11
Postat av: Marléne

Hej hej hej !

Skönt att höra att du har det mysigt med din man:)Tråkigt att inte du kan få samma service som i Umeå av personalen i Sunderbyn, jag läste att det var Europas modernaste sjukhus, men det var nog bara maskinellt:(

Vi har besök av Linda m familj dom sänder alla kramar till dig.

Vi tänker alla på dig och hoppas att all värk blev kvar i Umeå o att du nu får sova gott.

Kram kram kram

2009-04-24 @ 22:16:29
Postat av: Klara

2009-04-24 @ 22:26:05
URL: http://klarrissa.blogg.se/
Postat av: klara

hej käraste mormor, det var å skönt att höra din röst alldeles nyss, här saknar vi dig något ENORMT men vi kommer till veckan och kramas med dig! ska ta och laga nå god GI-mat och ta med. ;)

Ikväll blir det utgång om ett tag men en lungn kväll blir det! många pussar och kramar från mig mats och kattern...=D

2009-04-24 @ 22:28:47
URL: http://klarrissa.blogg.se/
Postat av: marg

Hej, har precis kommit hem från Eva där jag har varit eftermiddag och kväll. Det var så mysigt med barn och barnbarn som vanligt. Vi åt sushi och en massa annat gott. Vad bra att du är i Sunderbyn.

Hoppas du blir bättre snart så du får komma hem.

Nu ska jag gympa sista gången för idag och sen kravla i säng. Fortsätt krya på dig

Kramar marg

2009-04-24 @ 22:48:23
Postat av: Jullan

Så synd att jag befinner mig 120 mil bort, annars hade jag gärna hälsat på dig och gett dig en stor kram. Men jag sänder massor med kramar genom cyberrymden iaf. Kraam!

2009-04-25 @ 00:56:02
Postat av: SkogsBritta

Hej

Hur har du haft det inatt?

Har Rolf verkligen legat med dig där isängen?

Jag var då till en kompis igår och vi drack rosevin åååh va gott det var.

Jag tog fram cykeln och drog iväg dit(jag tyckte att cyckeln var lite vinglig) Men jag trampade på och då menar jag trampade på för det var bara en växel som fungerade.= 1:an.

Min kompis har en snäll sambo som tog en titt på cykeln och konstaterde sedan att framgaffeln var lös...hade jag inte märkt det ..Jo den var lite vinglig.

När jag senare inatt cyklade hem så fungerade alla växlar och jag kom mig hem.

Jag fick låna en pannlampa som jag ska fara och lämna tillbaka idag.

Nu har jag kokat ägg och skall ta mig frukost.

STOOORA KRAMAR

2009-04-25 @ 09:39:19
Postat av: Monca & Mats

Hej "moster"!

Vad tråkigt att höra att Du har ont, hoppas att det snart lättar och Du blir lite piggare! Skönt för Dig och de Dina att Du är åter i Norrbotten så att alla har lite närmare när Du känner för besök. Fortsätt vila så att krafterna återvänder så ska Du se att Du snart är på benen igen.

Pussar å kramar från oss två

2009-04-25 @ 18:12:43
Postat av: Maria Magdalena

Ja hejsan igen! Måste säga att det var oerhört trevligt att se dej idag:)Synd bara att du har ont, smärta är ett helvete, eller hur?? Jag hoppas oerhört mycket på att kommande natt blir bättre än den föregående! Nu är för övrigt båda korsorden lösta, haha.... Nästa gång jag kommer tänkte jag ta med en bok så jag kan läsa lite för tant. Jag tror du skulle tycka det vore oerhört underhållande! Många varma kramar från de tre vise männen.

2009-04-25 @ 19:10:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0