Murphy´s Law. 28 april

Lagen om allts jävlighet. Många av er vet hur jag hade det för  ett par dygn sedan. Sen blev jag ju glad och nöjd.
Men säg den glädje som varar för evigt, fick ny en rumskamrat i morse, en äldre senil dam (Kaka söker maka??) och eftersom jag både sovit  på fm och varit på språng efter varmkorvlunchen så hade jag inga förutfattade tankar.
Gick ner till centralhallen, tänkte ta ut pengar........automaten trasig!    ...(."Ja bli så guförbannat oppa apparata...." citat Ronny Eriksson) för att köpa lite mat till middag idag. Nåja det gick ju med kort, men bara över 50 kr.
När jag glad ihågen och nästan längtar efter guldfiskens västerbottensgratinerade lax  kommer in på salen så gick jag som mot en vägg!!! 
Damens stomipåse hade spruckit sönder och skit rann över golvet!!!!!!  och fönstret fick ej öppnas för hon frös,
Jaha tänkte jag då är man väl hänvisad till uterummet igen. Men efter min utläggning hade personalen slut argument,  jag fick flytta till enkelrum. Så nu bor jag i RUM   15   på samma avdelning. Bara jag, bara en säng!
Jag var beredd att åka hem på egen risk om det inte hade ordnat sej.
Så  nu sitter jag här, fönstret i badrummet är öppet, frisk luft. Jag tänkte att jag skulle  se nåt gammalt reprisprogram, men då har nån snott fjärrkontrollen. Nåja jag kan ju ändra direkt i Tv:n.
Visste ni att detta är Europas modernaste sjukhus?
Men i övrigt mår jag väl bättre, smärtmässigt, trots att dom har sänkt  ED-dosen från 8 till 6 ml/timme. Måste ju snart bli av med den här mojängen. Såret läker som det ska och jag har tagit mej lång skön dusch på morgonen.
Det har annars varit en lugn dag.

Kram & Hej
/Viv

Kommentarer
Postat av: Anita o Janne

Kära lilla vän på rum 15!

Det här låter ju inte klokt det du berättar, kräv bara att du skall ha eget rum! Hoppas att laxen smakade och att du har fått lugn och ro. Kommer du att vara kvar eller får du åka hem snart? Viveka, må så gott du bara kan, det här ordnar sig skall du se, fast det kanske tar en tid! Många kramar från Anita (Janne är inte hemma, han är på PRO!!!)

2009-04-28 @ 16:35:09
Postat av: Alf och Kina

Tjolahopp på dig på Europas modernaste sjukhus. Men när det gäller sjukhus är det faktiskt inte bara byggnaden som räknas. När jag opererades på Karolinska 29/5 i fjol så låg det en gentleman mitt emot. Stålnacke hette han. Han blev lätt förvånad när jag med mitt skånska idiom frankt förklarade "att då är du från Kiruna". Alla i Kiruna heter Stålnacke! Men när jag hade förklarat att jag bott i Boden i 35 år så förstod han. Nåväl! Jag opererades med den modernaste titthålstekniken med dator och allt och det skulle Stålnacke också. Kirurgen kunde lika gärna ha suttit i Australien och studerat min angripna prostata. Och operationen gick lysande. Helt fri från "smittämnen" är jag numera. Nåväl, när jag frågade honom varför han inte opererades på Europas modernaste sjukhus så sa han att "ja´blev så förbannad när jag fick kläm på att dom inte ens upplyste mig om att det fanns modernare metoder än att skära upp hela kistan för att plocka ut prostatan (stor som en valnöt)" Så han ringde till Karolinska och fick komma inom 2 månader. Så är det! Det är personalen som är sjukhuset, inte byggnaden.

Nu vore det skönt att sitta vid Luleälvens strand och halstra och äta sotare med tunnbröd. Det klarar dom inte av här nere. Ja Kina har inte varit med och skrivit det här, men jag hoppas att det duger ändå. Håll ut - det kommer nya tider. Särskild kram från Alf...

2009-04-28 @ 16:56:34
Postat av: Marléne

Hej hej !

Jag kan riktigt se dig framför mig när du kom in i rummet med fisken i handen ;) Det låter kul, men jag kan förstå att det inte var det i verkligheten. Men det är ju en historia du ska berätta för dina barnbarnsbarn när du sitter i din gungstol ( om du nu nånsin kommer att sitta så stilla, det är ju inte riktigt din stil )

Det är ju skönt att du nu fått egen svit med frisk luft.

Här i fjällen är snön snart borta, den smälter i rasande fart. I fjol precis den här veckan var det fullt skoterföre o vi åkte skidor för fullt. Det är inte aktuellt att göra en repris i år. Då får det bli vattenskoter i såfall. Vi önskar att du får bukt med värken o att du får permis över 1 maj.

Stor kram till dig :)

2009-04-28 @ 18:38:02
Postat av: Vinsalisa

Men BP!!!!!(bajsa på pat..rna)....vilken otur du har haft med dina tanter...,men vilken tur att du fick egen "kuppe" till slut. Jag sitter inne i Örnens allra heligaste och ser till att luften känns trygg tillsammans med Isse och Berell. Jag skall hålla mig vaken till 2200 och upp kl 0430. jag skall via Storheden imorgon bitti och fixa lite till mammas 75-års dag på fredag och sedan ringer jag dig!

Berell och Isse hälsar!!!

2009-04-28 @ 19:24:10
Postat av: Monca & Mats

Hej Moster!

Skönt med egen "kuppe" så Du slipper både det ena och det andra! Verkar vara full fart på den där avdelningen....

Tänkte ev. komma och titta till Dig på söndag men vi hör av oss, via sms, innan så vi vet om Du orkar med/har lust med besök.

Härligt att såret läker som det ska snart är Du som ny igen!

Ha de gott, så gott det går!

Puss å kram 2xM

2009-04-28 @ 19:42:03
Postat av: Carin Hessmo

Alltså, det känns lite som upp och nedvända världen när man läser vad du skrivit, både igår och idag. Det är ju du som ska muntras upp och peppas. I stället måste jag erkänna att jag skrattade för mig själv när jag läser din beskrivning av dina båda rumskamrater. Förfärligt och jobbigt men väldigt roande att läsa om dina upplevelser. Du är bara det häftigaste som finns och jag är glad över att känna dig. Av med hatten för dig.

Kramar

Carin

2009-04-28 @ 20:25:35
Postat av: SkogsBritta

Åå halleluja du måste blivit hörd när du äntligen fick du fisk igen...

Kan du inte sno tillbaka fjärren???

Jag hoppas att du får komma hem över helgen så du kan sola lite. Jag jobbar onsdag och torsdag kväll.

Hoppas att du haft det bra idag förutom bajset...

Stor Kram

2009-04-28 @ 21:23:45
Postat av: Herma

Ja du Viveka, det är tur att ditt "jävlar-annama" finns kvar i din kropp - det bådar gott! Är det någon som kan prata för sig så är det du, underbart att höra.



Viveka, jag vet att du är stark, och det har jag alltid beundrat hos dig. Det är en talang-nyttja den!



Kramar

2009-04-28 @ 21:56:01
Postat av: marg

Hej,

vilka skitäventyr du råkar ut för, man vill bara gråta fast man måste skratta.

skönt med eget rum med frisk luft och eget badrum.

det var grått idag och jag har hållit mig inne och grejat.Ska bara jobba imorgon förmiddag och sen är jag ledig.

Vi ska ha gäster på Valborg och jag ska laga lite gott imorgon.Annars inget nytt.

Nu ska jag gympa och sova sen.



Kramar och god natt

marg

2009-04-28 @ 22:34:07
Postat av: Klara

hej momo, nu har jag gjort spenat och keso lasagne och den var super god, tar med en ordentlig bit till dig imorgon när vi kommer tar även med lite grönsaker till dig...=D

sov gott inatt

puss och kram

2009-04-28 @ 22:44:15
URL: http://klarrissa.blogg.se/
Postat av: Kärran

Hej Viv! Ja man kan inte säga att du har långtråkigt på sjukhuset! Det verkar som att det är en hel hög som behöver byta ut ett och annat rynkeband! du borde lära dom tricket med att stapla i stället. Du vet vad jag syftar på! "Nu ska vi se vad farbro Frej tar fram"!!!!

Skönt med ett eget krypin till slut. Hur har det gått med knät? Fick du någon hjälp? Kramar från Kärran.

2009-04-29 @ 13:18:48
Postat av: Granen

Nej du, svårt att ha det trist i all dramatik...jag kan bara ana hur du njuter av eget krypin! Kanske hemma till Valborg? Vi ska vara hemma här med våra gäster, kanske en tur till stan där det ska gå ngn parad. Klaras väninnor spelar blåsinstrument. Festligt om vädret håller i sig. Ja, hade varit skönt att få dra ur den där pumpen och du kunde klara dig ändå! men en god vän är den, när den behövs. Förhoppningsvis kan din nya miljö bidra till mer sömn och mindre ont. Gilla du Lasse Eriksson? I love it! Mycket att tänka på där. Tänk vad han måste gå och filura på mycket!

Har köpt mer renskav av Ante idag, på krita, men han vet var(s) jag bor!

Idag köpte jag raspeballpulver på Ica, tänkte skåningarna skulle få smaka på lite palt, så gott jag kan få till det. Många små nätta kramar...../T

2009-04-29 @ 17:02:56
Postat av: Carina & Roger

Hej Viveka



Din förmåga att i allt elände fånga och uttrycka händelser med en viss ironi och humor bevisar att du har massor med krut. Du är en kämpe som alltid stått upp när det blåst. Har dig ständigt i våra tankar.

2009-04-29 @ 21:02:28
Postat av: marg

Tänk vad fort det blir kväll. Idag har jag varit på stan utan kryckor och utan stavar! små framgångar ska man inte förakta. Har lunchat på nya Bodensia och sen klippt mig så jag slipper se ut som en dammvippa.Vandrat omkring sen en stund och handlat onödigt.Nu ska jag hoppa i duschen för alla miljoner småhår som frissan klippte av har hon tydligen lagt i min tröja, det kliar förb....

Hoppas att du har lite mindre ont och mår lite bättre.

Bli frisk snart vi tänker på dig för vi gillar dig



kramar marg

2009-04-29 @ 21:58:24
Postat av: Anders

Käraste Kusin! Det glädjer mig att du är förbannad. Det, tror jag, är precis vad du behöver. Sen tror jag inte heller, att du är ämnad, att bo på sjukhus eller någon annan institution.

Vad är planen? Framförallt om smärtbehandlingen. Är det hopp om, att epiduralen kan tas bort och smärtbehandlingen kan skötas på annat sätt eller inte? Finns det en förhoppning om att du kan bo hemma periodvis med ett team som sköter om dig och ffa ger dig smärtfrihet? Nu är det sent om aftonen. Efter en liten invigningsfest i Mariefred efter en väns nya café (ännu inga rättigheter men god glass, soppa och snittar med lax) for Aew, Jens och jag snart hem. Lillasyster (Natanya, 30 år och svägerska alltså hemma med Alex) öppnade Jens och jag (eller jag och Jens) ett par flaskor vin. Frågan var Jens: Vem var du egentligen, när du var ung. Det tog ett långt och intressant samtal av reflexion.

Både, att fungera över vem jag var och vad som blev. Och inte minst över hur TIDEN var. Den optimism som fanns under 50- och 60-talet efter kriget. Hur alla trodde på en framtid i solens ljus, som bara pushade oss unga framåt. Och att Luleå på mitt 50- och 60-tal var en mycket jämnlik stad, av den enkla anledningen, att det lilla rudiment av överklass med manér var en 8-10 yngel som var tämligen marginaliserade. Och de vuxna med sådana ambitioner var för få, för att göra något väsen av sig. Några föräldrar, som betedde sig curlingmässigt för att promota sina barns framtid, kan jag inte erinra mig. Barnen hade fått ett liv, mycket ansvar, fick en hans i skolan att ta eller inte. Men hursomhelst ett myller av öppningar i arbetsliver, som alla var respekterade av alla.

En guldtid förlorad. Och skall den återvinnas får man göra det på andra sätt-

Jesse, hur mycket jag skulle kunna skriva...

Viktigast i denna stund är, att jag önskar dig två viktiga ting: En god sömn och smärtfrihet. Sen kommer hoppet om permissioner och hopp om det stöd som är möjligt i hemmet tex smärtbehandling.

Aew klarade teorin i körkortet igår och tidigare uppkörningen och får nu svenskt körkort. Stor glädje och tårta. Alex mår utmärkt trots att både Aew, Little sister och jag varit förkylda.

Priset för den sena kvällen blir en trött morgon. Att skaka av sig, vad annat att göra, när veckarklockan ringer obönhörligen kl 6M



Många kramar och jag ringer innom kort.



Anders



















2009-04-29 @ 22:54:29
Postat av: Anders

Du har fått mig att blogga för första gången, men fan ta dig om du försöker få mig att närma mig ett Vasalopp! Undrar om min långa drapa kom in. Tryckt på rätt knapp? Hursom en ny kommer snart. Bra, att du ordnar telefonfria dagar,

annars kommer du att ha en komprimerad socionomutbildning inom två veckor, och tagit om oss alla.

Klipp av när du känner för det!



Kram!



Anders

2009-04-29 @ 23:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0